امروز اومدیم بهتون میانبرهای ورد رو بهتون یاد و از ورد بهتون آموزش بدیم اول از همه بریم سراغ میانبرهای ورد که بیشتر از همه نیازمون میشه :
اول از همه بریم ببینیم ورد چی بوده از اول :
مایکروسافت یک شرکت چند کشوری فناوری رایانه است. تاریخچه مایکروسافت از چهارم آوریل ۱۹۷۵ میلادی شروع میشود، زمانی که بدست بیل گیتس و پل آلن در آلبوکرکی ساخته شد. پر فروشترین محصولات آن در حال حاضر مایکروسافت ویندوز
(Microsoft Office) و مایکروسافت آفیس
(Microsoft Office) می باشند . مایکروسافت با درآمد سالیانه ۴۴٫۲۸ میلیارد دلار و ۷۶۰۰۰ کارمند در ۱۰۲ کشور به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده است . مایکروسافت در زمینه طراحی، توسعه، ساخت، صدور مجوز، پشتیبانی و ارائه خدمات نرمافزاری برای وسایل کامپیوتری فعالیت دارد.
بریم بهتون یاد بدیم که چطور یه تایپ ساده را شروع کنید :
اول از همه شما برنامه ی ورد را باز می کنید بعد روی نواره ی سمت چپ گزینه New را می زنید و بعد دیزاین یا طرحی که میخوایین داخلش تایپ کنید را انتخاب می کنید ( طرح های مختلفی و تنوع های زیادی وجود دارد ) وقتی که انتخاب کردین، فایل مورد نظر باز شده و میتوانید تایپ خودتونو انجام بدین ،
یا
آسـان تریـن راه بـرای ایجاد یـک سـند در Word اسـتفاده از کلیدهـای میانبری N+ Ctrl اسـت. و همچنین آسان ترین راه برای باز کردن یک سند در Word استفاده از کلیدهای ترکیبی O+ Ctrl است. در نگاه تخصصی تر شما برای انجام این کار می بایست به سر برگ File رفته و در پانل Open گزینه Browse را در قسمت Computer کلیک کنید و سپس در کادر باز شده به جستو جوی فایل خود پرداخته و آن را به برنامه معرفی کنید ، و در پایان روی Open کلیک کنید. زمانی که شما از فایل خود مطمئن نیستید و احتمال می دهید که فایل تان دارای ویروس است زبانه گزینه Open را باز کرده و View Protected In Open را انتخاب کنید.
ولی بهتر از اول از شروع راست چین و یا چپ چین بودن تایپتونو انتخاب کنید که خیلی به تایپتون کمک میکنه ، که در قسمت Home و پنل Paragraph میتونین انتخاب کنید.
و برای تغییر زبان می توانید از قسمت تغییر زبان Taskbar یا دکمه ی Alt+Shift استفاده کنید.
خوب حالا بریم از امکانات ورد آشنایی پیدا کنیم :
- قالب بندی متنبه صورت کاملا حرفه ای با استفاده از پنل تغییر رنگ و نوع و اندازه فونت
- ذخیره سازی اتفاقات و امکان ارسال آن با همکاران و یا شرکای خارج از محدوده ی کاری شما
- امکان چاپ و پرینت متن ها در اندازه های مختلف
- امکان ادیتوری دقیق نامه ها مانند فاصله گذاری مناسب بین خطوط و پاراگراف از طریق انتخاب نوع فاصله گذاری
- امکان ارسال لینک های صفحات وب در محیط نرم افزار ورد
- امکان اضافه کردن جلوه های دیدنی به متن از طریق اضافه کردن اشکال و تصاویر
- امکان فرمت کردن آسان تصاویر
- امکان استفاده از تم ها و قالب های مختلف برای نامه های مختلف
و همچنین از امکانات مهم آن
امکان ذخیره سازی فایل های های متنی با فرمت های مختلف مانند PDF، HTML، TEXT
امکان جا گذاری جدول، نمودار و تصاویر و تغییر اندازه آن ها
امکان ویرایش جز به جز متن ها از طریق تغییر فونت، تغییر رنگ و تغییر سایز
امکان انتشار متن در وبلاگ.
و حالا بریم سراغ میانبر های ویرایش متن :
میانبر های ویرایش متن : | |||
Ctrl+C | کپی | ||
Ctrl+X | بریدن | ||
|
چسباندن | ||
Ctrl+Z
|
برگشت به عقب |
میانبر های چیدمان کردن پاراگراف ها :
وسط چین کردن | Ctrl+E |
چپ چین کردن | Ctrl+L |
راست چین کردن | Ctrl+R |
فاصله گذاری یک خطی | Ctrl+1 |
فاصله گذاری ۱٫۵ خطی | Ctrl+5 |
فاصله گذاری دوخطی | Ctrl+2 |
جاستیفای یا متعادل کردن | Ctrl+J |
دندانه دار کردن خطوط و پاراگراف | Ctrl+M |
حذف دندانه ها | Ctrl+Shift+M |
میان بر های پرطرفدار ورد :
پنجره راهنما | F1 |
کنسل | Escape |
بازگشت به عقب | Shift+F5 |
ایجاد سند جدید | Ctrl+N |
باز کردن صفحه | Ctrl+O |
پرینت | Ctrl+P |
بستن سند | Ctrl+W |
ذخیره سریع | Ctrl+S |
تکرار کردن یک دستور | Ctrl+Y |
پیدا کردن کلمه در سند | Ctrl+F |
پیدا کردن و جانشین کردن | Ctrl+H |
ایجاد شکست در صفحه | Ctrl+Enter |
میانبر های ناشناخته ولی کاربردی :
جستجو کردن . . . | F5 |
نمایش یا مخفی کردن کاراکترهای قابل پرینت و غیر قابل پرینت | Ctrl+Shift+8 |
نمایش مشخصات سند حال حاضر | Alt+F |
نشان دادن پنجره استایل ها | Ctrl+Shift+Alt+S |
نمایش تعداد کلمات | Ctrl+Shift+G |
نمایش سمبل ها | Ctrl+Shift+Q |
نمایش حالت پرینت | Ctrl+Alt+P |
نمایش حالت پیش نویس | Ctrl+Alt+N |
نمایش حالت کلیات | Ctrl+Alt+O |
شکستن پنجره در نمای حاضر | Alt+Ctrl+S |
میانبر هایی که مطالبی را به صورت آماده تایپ می کنند :
درج تاریخ امروز | Alt+Shift+D |
درج تایم فعلی | Alt+Shift+T |
چسباندن با فرمت فایل مرجع | Alt+Ctrl+V |
فوت نوت یا زیرنویس صفحه | Alt+Ctrl+F |
اندنوت یا زیرنویسی نهایی | Alt+Ctrl+D |
درج نظرات در ورد | Ctrl+Alt+M |
تنظیمات مربوط به اعداد:
جهت تایپ و نمایش اعداد به دو شکل فارسـی و انگلیسـی بـر روی File کلیـک مـیکنـیم و سپس در قسمت Options در Advanced قسمت Content Document Show را پیدا و در میان گزینههای موجود، دنبـال عبـارت Numeral بگردیـد و مقـدار آن را بـه Context تغییر دهید. اینکار موجب میشود تا اعداد هنگام تایپ با همان زبانی که تایپ کردهاید نشان داده شوند.
در بخش Numeral چهار گزینه به شرح زیر وجود دارد:
Context :
اگر عددی در حالتی که زبان صفحه کلید انگلیسی بوده، تایپ شده باشد، عدد در ورد به صورت انگلیسی نمایش داده میشود. اما اگر صفحه کلیـد در حالـت زبـان فارسـی بوده، ورد عدد را بهصورت فارسی نمایش میدهد. Arabic :
تمام اعداد بهصورت انگلیسی نشان داده میشوند.
Hindi:
تمام اعداد بهصورت فارسی نشان داده میشوند.
System :
تمام اعداد براساس تنظیمات Windowsنمایش داده میشوند. ایـن تنظیمـات در قسمت Language and Region در Panel Control تعیین میشود. اگـر سـاعت وینـدوز فارسی باشد، اعداد در ورد نیز فارسی خواهند بود و اگر انگلیسی باشد، بهصورت انگلیسی نشان داده میشوند.
و حالا بریم سراغ فارسی کردن محور نمودار ها که دغدعه بیشتر کاربرانی هست که با ورد کار می کنند.
نحوه فارسی کردن اعداد محور نمودارها:
روی اعداد مورد نظر (محورها یا سریهـا) راسـت کلیـک کـرده و سـپس axis Format را انتخاب کنید. در پنجره باز شده تـب NUMBER را انتخـاب و روی گزینـه code Format کلیک کنید و در کادر مربوطه کد فرمت
۰۳۰۱۰۰۰۰${-را تایـپ و Add کنیـد. اگـر اعـداد بهصورت اعشاری بودند بطور مثال برای نمایش دو رقم اعشار از ممیز دو صـفر اسـتفاده
[$-۲۰۰۰۰۰۰]۰.۰۰
میکنید علاوه بر کدهای
}۲۰۰۰۰۰۰ -${
و
}۳۰۱۰۰۰۰ -${
-کدهای دیگری نیز مانند کدهای زیر برای فارسی کردن موجود است:
[$-۳۰۰۰۴۰۱]۰ یا ۲۰۰۰۴۰۱۰{$-
اگر نمیخواهید این کدها را حفظ کنید میتوانید آنرا از اکسل پیدا کنید. برای اینکار در یک سلول کلیک کنید و سپس از تب Insert روی گزینه Symbol کلیک کنید تا پنجـره Symbol باز شود.
و ممکنه دلتون بخواد بالا و یا پایین صفحتون خالی نباشه میتونین شما در بالا یا پایین هرچی که بخوایین ایجاد کنید ، برای مثال میتوانید شماره صفحات ، موضوعات را قرار بدهید که خالی نماند. در پایین آموزشش را در اختیار شما دوستان کدیتالی قرار داده ام :
ایجاد هدر و فوتر (بالا و پایین صفحه) :
متفاوت در حالت معمولی اگر بخواهید برای صفحه های ورد سـربرگ طراحـی کنیـد تمـام صـفحات دارای یـک سـربرگ و یـا پـایین صـفحه مشـترک خواهنـد بـود. در صـورتی کـه بخواهیـد سربرگهای متفاوت برای صـفحات خـود ایجـاد کنیـد در ابتـدا لازم اسـت کـه بـا مفهـوم Section یا بخش، آشنا بشیم. سکشن در ورد از طریق یک علامت شناخته میشـود. بـرای اینکه یک سکشن یا بخش جدید در متن خود ایجاد کنید. از قسمت Layout Page روی گزینه Breaks کلیک نموده، از پنجرهای که باز خواهـد شـد، page Next را انتخاب کنید. از این طریق شما قادر خواهید بود متن خود را بـه بخـشهـای مختلف تقسیم کنید. برای اینکه بتوانید سرصـفحههـای متفـاوتی را ایجـاد کنیـد لازم اسـت تنظیماتی را در setup page اعمال کنید:
در پنجره setup page برگه layout را کلیـک کنیـد. در قسـمت footer and Headers دو گزینه مشاهده میکنید. اگر گزینـه even and odd different را انتخـاب کنیـد، مـیتوانیـد تعریفهای متفاوتی را برای صـفحات زوج و فـرد مـتن خـود انتخـاب کنیـد و اگـر گزینـه page first different را انتخاب کنید، میتوانید یـک تعریـف متفـاوت هـم بـرای صـفحات ابتدایی سکشن ایجاد کنید. یعنی اگر بخواهید صفحات ابتدای فصل شما سرصـفحه نداشـته باشند، باید گزینه page first different را در قسمت تنظیمات صفحه یا همانsetup page علامت بزنید. با علامت زدن این دو گزینه در setup page شما قادر خواهید بود برای متن خود سه نـوع سرصفحه تعیین کنید: یکی برای صفحات ابتدایی فصل، یکی برای صـفحات زوج و دیگـری برای صفحات فرد. برای اینکه بتوانید برای فصلهای مختلف، سرصفحههای مختلفـی داشـته باشـید، بـه روش زیر عمل کنید:
۱ . همان طور که گفته شد بخشها را با علامت break section از هم جدا کنید.
- ۲. از منوی footer and header > INSERT قسمت درج سرصـفحه / پاصـفحه را فعـال کنید.
- ۳. با کلیک بر روی کلیدهای (next show)و یـا
(previous show)بـین سرصـفحههـای مربوط به هر بخش، حرکت کنید و در ابتدای بخشی که میخواهید سرصفحه مجزا برای آن تعریف کنید، توقف کنید.
.۴ بـا کلیـک بـر روی کلیـد (previous to link) ارتبـاط بـین سرصـفحه جـاری را بـا سرصفحههای قبل، قطع کنید. اکنون میتوانید برای بخش جدید، سرصفحه جدید را به دلخواه خودتان انتخاب کنید، بـدون اینکه سرصفحه صفحات بخشهای دیگر تغییر کند.